Antallet af veganere og vegaterer stiger i dén grad, selvom det er ikke lang tid siden, at vegetarer var en minoritet i befolkningen. Men det ligger nu fortiden til. Flere og flere lever en vegetarisk livsstil på fuld tid – og mange er sprunget med på idéen om kødfrie dage. 

Nye tal på vegetar-bølgen

Vegetarisk forening har lavet en ny undersøgelse, der viser udviklingen af danske vegetarer og veganere. Det er tydeligt, hvordan befolkningens spisevaner har ændret sig en del over de sidste 10 år. I 2010 var det ikke statistisk muligt at måle antallet af vegetarer og i dag er der tale om 140.000, som lever vegetarisk. 

Vi har visualiseret tallene her: 

Det fremgår også af undersøgelsen, at hele 5,2% af 18 – 24 årige lever vegetarisk, og at 70% af dem er kvinder. Dog er der mange, der mener, at de er vegetarer uden at leve 100% vegetarisk; altså at de indtager kød en sjælden gang i mellem. 

Spirende håb for fremtiden

Ordene  “veganer” og “vegetar” har stadig nogle myter og stereotyper omkring sig. Efterhånden som de veganske og vegetariske livsstil er blevet mere og mere mainstream, begynder de også at blive forbundet med de sundhedsmæssige fordele og bæredygtigheden, der følger med den kødfrie livsstil. 

De veganske /vegetariske statistikker taler for sig selv. Årsagerne til, at så mange mennesker bytter animalske produkter ud med vegetabilske produkter varierer, men hovedårsagerne er sundhed, miljø og dyrevelfærd.

Selv folk, der ikke er 100 % veganere eller vegetarer, viser øget interesse for at erstatte nogle af deres måltider med plantebaserede alternativer. Heldigvis vokser det vegetabilske madmarked stadigt, og produkterne bliver bedre og bedre tro mod den oprindelige animalske version. Efterhånden har vegetarismen og veganisme spredt sig til virksomhedernes frokostbord. Nu kan medarbejdere finde passende frokost uanset kostpræferencer. Frokostordninger, som vores, sørger for at inkorporere vegetariske og veganske options. 

Og hvem ved hvad fremtiden vil bringe? En ting er sikkert; Når dokumentarer, berømtheder og veganske sociale kampagner aktivt arbejder med at sprede bevidsthed om fordelene ved en vegansk og vegetarisk kost, vil statistikken fortsat afspejle den globale befolknings stigende interesse for livsstilen.